Hopp til hovedinnhold Hopp til søkeboks Hopp over båndkommandoer Logg på

200 000 kroner til Lokal mat i Trysil

Mat i en rund bolle

​Fårikål er kåret til Norges nasjonalrett 2014 - en velkjent og kjær matrett i Trysil også.

Foto: matprat.no

 

Landbruks- og matdepartementet har bevilget 200 000 kroner til profilering av Lokal mat i Trysil.

En glad næringssjef ​Gro Svarstad er storfornøyd med omdømmemidlene som har blitt bevilget til prosjektet Lokal mat i Trysil. - Vi ønsker å etablere et eget delprosjekt knyttet til omdømmebygging rundt lokal mat her i Trysil. En felles grafisk profil vil bli utarbeidet. Hele verdikjeden, fra produsent til sluttbruker (butikk, restaurant og videreforedler) må delta. Det skal lages materiell som film, print, rollups og felles utstyr til bruk på messer, forteller næringssjefen.

Økt verdiskaping

Landbruksnæringa, Trysil kommune og Destinasjon Trysil har i fellesskap satt fokus på lokal mat og lokal videreforedling. Lokal mat i Trysil har som målsetting å øke verdiskapingen rundt lokal mat i Trysil og omegn med minst 30 % innen utgangen av 2015.
Målet er at dette skal føre til:
  • Økt lønnsomhet for landbruket
  • Økt bevissthet og stolthet over lokale råvarer og matkultur
  • Flere helårsarbeidsplasser
  • Flere attraktive opplevelser
  • Økt attraksjonskraft for Trysil som reisemål

Partene

De viktigste partene og interessentene i prosjektet er:
  • Produsenter av lokal mat og råvarer i Trysil og nabokommuner (eksisterende)
  • Produsenter i landbruket i Trysil og potensielle leverandører av lokal mat (nye)
  • Virksomheter som videreforedler matråvarer
  • Restauranter og hoteller
  • Matvarebutikker
  • Destinasjon Trysil (Destinasjonsselskapet i Trysil har 180 andelseiere med direkte og indirekte tilknytning til reiselivet)
  • Trysil kommune
  • Kulturformidlingsorganisasjoner

Prosjektet Lokal mat i Trysil startet i mars 2013 og avsluttes i 2015.

 Mer informasjon

 Kontakt oss

Sist oppdatert: 19.03.2015 15:26:33