Hopp til hovedinnhold Hopp til søkeboks Hopp over båndkommandoer Logg på

Forbud mot alkoholreklame i sosiale medier

Vinglass det skjenkes vin i

 

 

​Næringsavdelingen minner om at forbudet mot alkoholreklame også gjelder i sosiale medier som facebook, twitter og youtube.

I et brev til bevillingshaverne i Trysil har næringssjef Gro Svarstad og næringskonsulent Line Menes skrevet:

Alkoholreklameforbudet medfører at all reklame for alkoholholdige drikk er forbudt. Med reklame forstås enhver form for massekommunikasjon i makedsføringsøyemed, herunder reklame i trykt skrift, film, radio, TV, internett, lysreklame, plakater, skilt, avbildninger, utstillinger og distribusjon av trykksaker og vareprøver, jamfør alkohollovens § 9-2 og dens forskrifter.

Noen skjenkesteder av alkoholholdige drikk etablerer seg med profiler, grupper og sider i sosiale medier. Her vil reklameforbudet først og fremst ramme følgende aktiviteter:

  • Reklame for ulike arrangementer ved henvisning til for eksempel lansering av bestemte alkoholprodukter og/eller billig alkohol
  • Generell salgsfremmede omtale/ avbildning av den type alkoholholdige drikkevare som skjenkes av den aktuelle aktøren
  • Direkte reklame for alkoholholdig drikkevarer i form av produktinformasjon og/ eller bilder av produktene
  • Annonsering av «happy hour», nedsatte priser, rabatter, «to for en» eller liknende

I henhold til Rusmiddelpolitisk handlingsplan er det innført prikkbelastningssystem for salgs- og skjenkebevillinger i Trysil. Brudd på reklamebestemmelsene i alkohollovens § 9-2 gir en prikk, jamfør Rusmiddelpolitisk handlingsplan for Trysil kommune 2012-2016 punkt 5.8. Ved tildeling av åtte prikker eller mer skal bevillingen inndras. Ved oppsummering er det overtredelser i løpet av de 12 siste måneder forut siste hendelse som ligger til grunn.

 Mer informasjon

Sist oppdatert: 20.12.2013 13:50:25