Hopp til hovedinnhold Hopp til søkeboks Hopp over båndkommandoer Logg på
Nyheter

Telenor beklager langvarig fiberbrudd

Av: Grete Myrvold Rydje | Publisert: 03.01.2020 08:28:12
Anders Krokan. Copyright: Telenor

​Konstituert kommunikasjonsdirektør Anders Krokan i Telenor Norge beklager at det tok så lang tid å reparere fiberbruddet som førte til at deler av Trysil var uten mobiltelefon-, nett- og TV-forbindelse i to døgn i romjula.

Foto: Telenor

​Ordfører Erik Sletten ber Telenor om et møte etter at deler av Trysil var uten internett, mobiltelefon og TV i to døgn.

​- Deler av Trysil kommune har vært uten mobiltelefon, nett- og TV-forbindelse i snart to døgn. Telenor har ikke forsøkt varsle kommunen før inntil for et par timer siden. Konsekvensene av manglende kommunikasjonsforbindelser er en sikkerhetsrisiko med hensyn til helse, brann, redning, velferdsteknologi og mer, skrev ordføreren til Telenor kl. 23.30 mandag 30. desember, få minutter etter at feilen var rettet.

Telenor beklager

Kl. 12.25 nyttårsaften svarer konstituert kommunikasjonsdirektør Anders Krokan i Telenor Norge:

Viser til henvendelsen din om fiberbrudd som rammet Trysil kommune.

På vegne av Telenor beklager jeg både feilen og den lange feilrettingstiden overfor deg og alle andre berørte i kommunen. Jeg vil også beklage at varslingen fra oss ikke kom tidligere, og at informasjonen ikke var god nok. Dessverre var det flere kjedelige forhold som førte til den lange rettetiden. Videre tar vi nå en gjennomgang av hvorfor varslingen ikke var som den skal være. En ting er at feil kan skje, men vi skal påse at informasjonen skal være god.

Ikke akseptabelt

- Når det gjelder om dette er akseptabelt med tanke på driftssikkerhet på Telenors fibernett, er svaret nei. Vi har de senere år gjort flere tiltak for å gjøre nettet mer robust og sikre høy oppetid for alle våre tjenester. Her maktet vi ikke å levere på dette. Feil kan inntreffe, men når det skjer skal vi raskt få tjenester opp igjen, skriver han.

Feilen

Slik redegjør han for feilen:
Vi registrerte feilen 29.12. kl. 12.05. Umiddelbart begynte søk etter eksperter til feilretting. Dessverre meldte entreprenør at de ikke maktet å få folk ut til feilstedet 29.12. Telenor forsøkte å etablere alternative måter å få rettet feilen på, men lyktes dessverre ikke med det. Vi kontaktet Eidsiva med formål å få til et samarbeid med dem, da de hadde strømutfall. Viste seg at deres feil var i et annet område, og at vi følgelig ikke kunne forvente entreprenørbistand derfra. 

Den 30.12 hadde vi som formål å få rettet raskt, men viste seg at vi manglet nødvendig utstyr for å få rettet feilen. Da feilrettingen endelig skulle igangsettes støtte vi igjen på utfordringer. Det var to trær som var falt over fiberkabelen og én av stolpene var utrygg å klatre i. Vi måtte dermed ta en avgjørelse på å kutte kabelen og bryte all trafikk. Dette ble gjort like før kl. 21.00. Skjøting ble umiddelbarbart igangsatt, og 23.35 vi sendte ut melding om at feilen var rettet. 

Ønsker møte

Ordføreren takker for et grundig og ærlig svar og ber Telenor om et møte i Trysil på nyåret med bakgrunn i denne hendelsen der sikkerhet, trygghet og beredskap for digital infrastruktur er tema.

- Min bekymring går på hvilken sikkerhetsrisiko dette innebærer, og spørsmålene til Telenor er hvordan dere sikrer en helt annen og mange hakk bedre beredskap. Vi er opptatt av at fiber og ny teknologi innebærer en styrking av kommunikasjon og beredskap, ikke motsatt, skriver han. Telenor kommer svært gjerne til Trysil. Dato er foreløpig ikke bestemt.
 

Sist oppdatert: 03.01.2020 08:45:07