Hopp til hovedinnhold Hopp til søkeboks Hopp over båndkommandoer Logg på
Nyheter

Telenor lover bedring

Av: Harald Nyberg | Publisert: 17.01.2020 16:46:31
Tryslinger og engerdøler og Telenors representant

​Trysils og Engerdals representanter var fornøyde etter møtet med Telenor. Fra venstre Jan De Doncker, Terje Smestad, Trygve Øverby og Erik Sletten, Arne Quist Christensen, Jan Sævig, Line Storsnes, Sofia Brustad-Johnsen, Line Bengtsson, Jan Åge Røtnes og Odd Magnar Opgård.

Foto: Harald Nyberg, Trysil kommune

​I et møte med Trysil og Engerdal kommuner lovet moderniseringsdirektør i Telenor, Arne Quist Christensen, at selskapet skal skjerpe sine rutiner.

​Løftet kommer etter fiberbruddet som rammet Jordet, Slettås, Engerneset og Engerdal i romjula.

Trær over linje

Fiberbruddet som oppstod 29. desember, skyldtes to trær som falt over en luftlinje sør for Jordet. Det tok om lag halvannet døgn før kommunen ble varslet, og feilen ble rettet.
­- Vi har vært tydelige på at både varslingen om fiberbruddet og feilrettingen av dette tok for lang tid. Det skyldes flere forhold, blant annet feilvurderinger fra vår side. Det beklager vi. Vi kan ikke love at feil ikke vil skje igjen, for det vil det, men vi tar lærdom av denne hendelsen, sa moderniseringsdirektør Arne Quist Christensen i Telenor.

Flere tiltak

I sin redegjørelse til representanter fra Trysil og Engerdal kommuner pekte han på flere tiltak fra Telenors side som vil bidra til å øke beredskapen.
- Vi må for det første gå gjennom våre varslingsrutiner i samarbeid med både kommuner og fylkesberedskapssjefen for å sikre at kommunene får nødvendig informasjon så fort som mulig etter at feil av denne typen oppstår, sa Quist Christensen.

Robust nok?

- Videre må vi se på om nettet har tilstrekkelig robusthet. Med det mener vi at i tilfelle en linje blir brutt, så kan trafikken rutes flere veger. Vi er nå i gang med å legge en ny fiber fra Femundtunet til Røros, inkludert en såkalt kjernenettnode i Engerdal som gjør dette mulig. Den ferdigstilles i mai/juni i år. Hadde den vært på plass allerede, så kunne trafikken til Engerdal, Jordet og Slettås gått via den fiberen, og da hadde vi ikke hatt noe utfall 29. desember, sa han.

Alternative løsninger

- På sikt kan vi også se på andre alternative løsninger som for eksempel droner med sendere som svever over et gitt område og gir dekning til skaden er utbedret. Vi må også vurdere om dagens batterikapasitet på 2-4 timer på våre basestasjoner ved strømutfall er tilstrekkelig. Dette er et kostnadsspørsmål som vi må se på sammen med kommunene, forklarte Christensen.

Ordførerne Erik Sletten i Trysil og Line Storsnes i Engerdal sa seg fornøyde med Telenors redegjørelse, og at de på kort varsel stilte til møte med moderniseringsdirektøren viser at de tar saken på alvor.

Sist oppdatert: 20.01.2020 07:51:19