Hopp til hovedinnhold Hopp til søkeboks Hopp over båndkommandoer Logg på
Nyheter

Vegvesenet skal ha meldinger om riks- og fylkesvegene i Trysil

Av: Grete Myrvold Rydje | Publisert: 14.03.2016 09:21:18
Veg med snødekke omkranset av snøtunge trær

​Vegvesenet ber folk melde fra til dem eller Mesta og ikke til kommunen hvis de har noe å utsette på vedlikeholdet på riks- og fylkesvegene i Trysil.

Alle som har viktige meldinger om riksveg 25 og fylkesvegene i Trysil, skal ringe Mesta Drift på tlf. 415 32 023 eller vegvesenets vegtrafikksentral på tlf. 175.

- For oss er det viktig at henvendelser og klager kommer inn til enten entreprenørens publikumsnummer eller til vegtrafikksentralen slik at vi får registrert dem i våre systemer og kan følge dem opp overfor entreprenør, skriver seksjonsleder drift Ann-Kristin Rehder i en e-post til ordfører Erik Sletten.​

NB! Vinterveg

Etter møtet om vintervedlikeholdet i Trysil 29. februar 2016 sendte vegvesenet kommunen et informasjonsskriv der det blant annet står:

"NB! Som trafikant ber vi deg være spesielt oppmerksom når du kjører fylkesveg 26 nordover og har passert Innbygda i retning Jordet. Her endres standarden på vegen vinterstid. Saltingen opphører og vegen framstår som vinterveg. Det har konsekvenser for friksjon og bremselengde. Det samme gjelder riksveg 25 i retning mot Støa ved Grambolia.

nettsidene til Statens vegvesen finner du informasjon om drift og vedlikehold av vinterveger."

Tre klasser i Trysil

Riks- og fylkesvegnettet i Trysil er ifølge vegvesenets nettsider i tre driftsklasser:

  • Riksveg 25 til Fageråsen, til Kilenkrysset og litt oppover Vestbyvegen er i klasse B lav. Det betyr at den er den første som blir brøytet og strødd. Som hovedregel skal den være fri for is og snø, men det er tillatt med snø utenom hjulsporene en tid etter at snøværet slutter.
  • De fleste fylkesvegene er i driftsklasse D, resten er i driftsklasse E. Om disse heter det: I klassene D og E brukes salt kun unntaksvis. I kalde perioder kan vegbanen i klassene C, D og E ha et hardt og jevnt snø- og isdekke med maksimum to-tre cm løs snø.

Prognoser

- Så fort føret avviker fra godkjente føreforhold må entreprenøren sette i gang med å brøyte, salte eller strø. Vær oppmerksom på at brøytemannskapene baserer sitt arbeid på værprognoser, og når disse slår feil, kan det ta lenger tid før brøytingen kommer i gang, skriver vegvesenet på sine sider.

Kontroller

Rehder opplyser til ordføreren at vegvesenet har kontrollert vintervedlikeholdet på fylkesveg 26 seks ganger, på riksveg 25 seks ganger og på fylkesveg 565 en gang i perioden desember-februar.
- I tillegg kommer oppsyn av entreprenør i henhold til fastlagte rutiner som også blir rapportert inn til oss, skriver hun.

Nybergsund - Jordet

Etter møtet i Trysil 29. februar besiktiget vegvesenets folk vegen mellom Nybergsund og Jordet.

- Vi foretok enkle bremseprøver for å kontrollere friksjon, og vi så på kanter og spor. Vegbanen kunne rent visuelt oppfattes som glatt i solskinnet, men det var lagt ut fastsand på hele strekningen, og bremseprøvene viste god friksjon med kort stopplengde. Vi fant to-tre korte strekninger (kun noen få meter) hvor spordybden kan ha vært større enn 2,5 cm på ytterkant, noe som blir fulgt opp. Dette var  kun en uoffisiell besiktigelse uten annet utstyr, skriver Rehder.

Forbedringer

- Når det gjelder mulige forbedringer, vil vi se på kantene til sommeren og eventuelt fjerne torv der det måtte være nødvendig. For øvrig styrer vi vedlikeholdet i henhold til kontrakt med entreprenør og kan ikke gjøre endringer som medfører endringer i henhold til kontrakten.
Driftskontraktene er alltid i utvikling, og vi vil selvfølgelig ta med oss erfaringer fra den pågående kontrakten og forsøke å optimalisere de utfordrende forholdene ved neste fornyelse, skriver Rehder.

Sist oppdatert: 01.11.2018 12:33:53