Hopp til hovedinnhold Hopp til søkeboks Hopp over båndkommandoer Logg på
Bredbånd

Nye sluttdatoer for bredbåndprosjektene

Av: Grete Myrvold Rydje | Publisert: 06.12.2019 15:41:16
Eksempler på hovedtilførsel av bredbånd

​Hovedtilførselen av fiber kan skje på flere måter. Tre av disse fire er eksempler bredbåndkontakten viser til når hun forklarer hvorfor utbygginga er ytterligere forsinket.

Bredbåndutbygginga som pågår i Trysil nå, blir enda mer forsinket enn vi varslet i høst.​

​Bredbåndkontakt Marianne Fjelltveit informerer:
 
For en måned siden fikk de som venter på fiberbredbånd fra Telenor, en SMS der det ble varslet en forsinkelse og det ble sagt at det trolig dreide seg trolig om 2-4 måneder utover avtalt sluttdato som var 31.12.2019. I går fikk mange brev fra Telenor der ny sluttdato var satt. For noen er dette en dato som er langt mer enn fire måneder fram i tid. De første antagelsene om forsinkelse var for optimistiske.

Nye sluttdatoer

  • For området fra nord for Jordet og nordover til kommunegrensen mot Engerdal er dato 10.01.2020 
  • For Landsjøåsen, Langtjernåsen og Galåsen er ny dato 01.08.2020
  • For området rundt Slettås og Jordet er ny sluttdato 30.09.2020
  • Foreløpig venter vi på ny dato for Ljørdalen (Linnes til Støa)

Stolpeeier

- Telenor har altså fått svar på sine søknader til eier av fellesføringsstolpene, dvs. allerede eksisterende infrastruktur, for tre av fire prosjekter. De har mottatt disse svarene mye senere enn det de i utgangspunktet ble lovet. De venter svar på det siste prosjektet i løpet av kort tid, sier Marianne.

Stolpetilgang

Hun fortsetter: Infrastruktureier har gitt datoer for når de får tilgang til stolpene og basert på disse datoene har Telenor satt ny sluttdato for prosjektene. Telenors underleverandør OneCo (tidligere Relacom) jobber for å ferdigstille og klargjøre alt som kan ferdigstilles uavhengig av tilgang til fellesføringsstolpene. Det som vil gjenstå når de får tilgang, er i hovedsak er arbeid knyttet til stolpene.

Hvorfor får naboen og ikke jeg?

Marianne har fått en del henvendelser fra innbyggere som sier f.eks.:

  • Fiberen henger jo på veggen min. Hvorfor får jeg da ikke leveranse før i september neste år?
  • Alle rundt meg har fått fiberen inn i huset, men jeg må vente? Hvorfor det?

Komplisert nettverk

- Et fibernettverk er komplisert. Det er bokstavelig talt mange tråder som skal festes og kobles sammen. Utgangspunktet er en stamfiber som er hovedvegen inn i et område. Så lages det sideveger inn til klynger av hus eller enkelthus. For at det skal være mulig å kjøre trafikk på fiberen, er første forutsetning at hovedvegen er på plass og så at sidevegene er klare for trafikk. I noen tilfeller kan det derfor bli slik at naboen får, men ikke du, forklarer Marianne.

Åsa-området

I prosjektene i Trysil er det slik at hovedtilførselen til området Landsjøåsen, Langtjernåsen og Galåsen gjøres via fellesføringsstolper - se eksempel A på bildet.

- Det røde krysset markerer en ellesføringsstolpe som det ikke er tilgang til i dag. Derfor kan ingen i dette området få fiber innen opprinnelig frist, sier Marianne.

Jordet-Engerdal

I den andre enden av skalaen er prosjektet fra nord for Jordet og nordover til kommunegrense. Der er situasjonen som i eksempel D, så der vil alle få fiber nesten helt innenfor opprinnelig sluttdato.

Store forsinkelser

- I de to siste områdene er det noen som får og andre som ikke får da fellesføringsstolper ligger spredt rundt i området som i C og D på bildet, sier Marianne. Der har noen allerede fiber hengende på veggen, men fordi stamfiberen gjennom områdene bruker fellesføringsstolper, er det likevel ikke mulig å sende trafikk på alle sideveiene, sier Marianne. 

Endelig sluttdato i Ljørdalen kan ikke Telenor si noe om før de har fått svar med stolpeeiers dato for når stolpene er tilgjengelige for opphenging av fiber.

Ikke si opp abonnement

Marianne gjentar oppfordringen om å ikke si opp de bredbånds- og TV-abonnementene dere har i dag før dere har en avtale om installering av fiber. Når dere blir oppringt for å avtale installeringen, er det mulig å avtale et tidspunkt som sammenfaller med utløpet av eksisterende abonnement, og dermed unngå doble regninger.

Hvis du har spørsmål, kan du henvende deg til kommunens bredbåndskontakt på tlf. 458 76 766 (mandag-fredag kl. 8.30-15) eller bredband@trysil.kommune.no.
 

Sist oppdatert: 06.12.2019 16:00:06