Vil du lede sittedansen?

Vi arrangerer kurs for framtidige instruktører i kulturhuset Hagelund onsdag 13. mars kl. 8.30-13.30. Påmeldingsfrist 10. mars.

Tegning av sju eldre mennesker som sitter og vifter med tøystykker til tonene fra en radio. - Klikk for stort bildePå sittedansen sitter deltakerne i ring mens de danser. Dansen har en utpreget sosial profil og er utformet på en måte som gjør at den passer for alle.

- Det er 12 plasser på kurset, sier kultur- og idrettskonsulent Malin Jonsson. Instruktørene får noen hundrelapper per gang de arrangerer sittedans. Er du interessert? Ring eller send en SMS eller e-post til Malin senest 28. februar. Kontaktinformasjonen finner du nederst på sida her.

På fire avdelinger

Opplegget er ikke spikret, men Malin tenker at sittedansen blir en dag i uka og at instruktørene da er innom fire avdelinger; avdeling 3, 4 og 5 på Trysil bo- og aktivitetssenter og bofellesskapet på Østhagen. Men deltakerne trenger ikke å bo der. Sittedansen blir åpen for alle som vil.

- Hvis vi f.eks. får åtte instruktører, kan de dele på det slik at de tar hver åttende uke. Eller de kan fordele det annerledes hvis de vil, sier Malin.

Dette er sittedans

Malin forklarer sittedans slik:

Sittedans er for alle, og passer også godt for dem som har problemer med å bevege bena. Deltakerne sitter i ring mens de danser. Med instruksjon i enkle bevegelser kan de få en fin opplevelse av fortsatt å kunne danse. Noen ganger bruker deltakerne tau, vimpler eller bilder mens de danser. Andre ganger bruker de bare seg selv. Bevegelsene er glidende og myke. Dansen har en utpreget sosial profil og er utformet på en måte som gjør at den passer for alle.

Fysisk trening

I tillegg til at det er veldig sosialt og hyggelig, er sittedans god fysisk trening. Deltakerne får bedre kondisjon og koordinering og styrket muskulatur. Dansen varer en time, og danserne kan bli skikkelig svette på ryggen. Programmet er omtrent det samme hver gang, slik at de kan kjenne igjen musikken og bevegelsene.

Skjerper konsentrasjonen

Også mennesker med demens kan ha stort utbytte av dans, musikk og rytme. På sittedansen holder vi oss til enkle og kjente sanger, og da er det mange som husker tekster og synger med. Det er et godt utgangspunkt for erindring. Sittedansen er også fin trening for hodet. Det kan nemlig være krevende å stokke armer og ben riktig.

Se sittedans i en video på nrk.no

Kontakt oss

Malin Jonsson
Kultur- og idrettskonsulent
Kulturavdelingen
E-post
Telefon 48 88 18 46
Til toppen