Tilskudd til ledsager på ferieturer er avviklet

Tryslinger med nedsatt funksjonsevne kan ikke lenger søke om tilskudd til ledsager på ferieturer og leirskole for voksne.

Tom rullestol ved starten på sandstrand med små badehus på sidene - Klikk for stort bildeTryslinger som trengte ledsager for å reise på ferie, inkludert leirskole for voksne, kunne søke om kommunalt tilskudd til ledsager i årene 2020-2023.

Kommunestyret fjernet ordningen i budsjettet for 2024. Tilskuddet i 2023 var på 50 000 kr. Kommunedirektøren foreslo å fjerne det, og det var alle politikerne enige i.

Lite inngripende

I tiltaksbeskrivelsen står det:

Ledsagertilskudd ble vedtatt i 2020 og administreres av sektor for helse og mestring. Tilskuddet lyses ut en gang per år. Det har vært få som benytter seg av muligheten, og det er ofte de samme personene. For 2021 og 2022 ble det til sammen søkt om og delt ut 21 000 kroner. Så langt i 2023 er det utbetalt 12 500 kroner. Dette er ikke en lovpålagt tjeneste og det vurderes som lite inngripende dersom tilskuddsmuligheten fjernes i sin helhet.