39 vil flytte på hytta

Strømstøtten har ført til at flere enn før ønsker å flytte på hytta. Her kan du lese om krav til søknad og saksbehandlingstid.

Bjørn Helge Kristiansen og Rune Møller Poulsen - Klikk for stort bildeFagleder byggesak Bjørn Helge Kristiansen og avdelingsleder for bygg- og geodataavdelingen Rune Møller Poulsen synes det er flott at mange vil flytte på hytta i Trysil, men minner om at saksbehandlinga tar tid. Grete Myrvold Rydje, Trysil kommune

Regjeringens strømstøtteordning omfatter ikke fritidsboliger, men derimot både primær- og sekundærboliger. Det gjør at mange søker om å få flytte på hytta som da blir primærbolig. Ett av vilkårene for å få innvilget søknaden, er at man melder flytting i Folkeregisteret. Beholder de boligen på adressen de flytter fra, blir den sekundærbolig.

Rekordmange søknader

- I fjor og så langt i år har 39 søkt om å få bo på hytta, 32 av dem etter 1. august i fjor Til sammenlikning innvilget vi 31 slike søknader i sjuårsperioden 2014-2021, sier avdelingsleder på bygg- og geodataavdelingen Rune Møller Poulsen.

Det var i 2014 da kommunestyret vedtok kommuneplanens arealdel, at de vedtok å åpne for søknader om midlertidig bruksendring fra fritidsbolig til bolig i Trysil. Før var det gratis, men nå er saksbehandlingsgebyret på 5 000 kroner.

Kronologisk kø

Byggesaksavdelingen i Trysil kommune har mange byggesaker under behandling - og noen på vent.

- Det er flott at folk vil flytte til Trysil! Men for å gjøre det rettferdig for alle, må vi behandle alle søknader i den rekkefølgen de kommer inn - uavhengig av hva det søkes om. Så søknadene om midlertidig bruksendring fra fritidsbolig til bolig havner også i den vanlige, kronologiske køa og blir behandlet så fort de kommer øverst i bunken, sier fagleder byggesak Bjørn Helge Kristiansen.

12 ukers behandlingsfrist

Skal man flytte på hytta, er det ikke nok å søke om dispensasjon. Siden man endrer bruken fra fritidsformål til boligformål, må det også søkes om midlertidig bruksendring etter plan- og bygningsloven. Dispensasjonssøknaden gjør at kommunen har 12 uker på seg til å ferdigbehandle disse søknadene.

- Vi klarer nok å holde oss innenfor den fristen, men vi ber om forståelse for at det vil ta noe tid før søknadene er ferdigbehandlet, sier Bjørn Helge.

Sørg for komplett søknad

For at saksbehandlinga skal gå raskest mulig, er det viktig at søknadene som kommer inn, er komplette. 12-ukers fristen begynner ikke å løpe før vi har mottatt all nødvendig dokumentasjon. Sjekk kravene nederst på sida her.

- Ett-trinns søknader er omfattende og kompliserte og krever i utgangspunktet ansvarlige foretak. Man kan selvfølgelig søke som selvbygger, men det vil kreve at man setter seg inn i aktuell lov og forskrift. Erfaringen med søknadene som kommer inn nå, gjør at vi anbefaler å sette bort søkerfunksjonen til et foretak med relevant kompetanse, sier Rune.

Her er kravene

Bjørn Helge Kristiansen