Hopp til hovedinnhold Hopp til søkeboks Hopp over båndkommandoer Logg på
Tjenester

Tobakkssalg - registrering og internkontroll

Publisert: 13.08.2019 13:25:00

Hvis du eier eller er daglig leder for et sted som selger tobakk, må du registrere virksomheten i Tobakkssalgsregisteret.

Registeret gir kommunen oversikt over alle salgssteder og kommunen vil føre tilsyn med salgsstedenes internkontroll og hvordan dere forebygger salg av tobakksvarer og e-sigaretter til mindreårige.

Beskrivelse

Alle virksomheter som selger tobakksvarer og tobakkssurrogater (som e-sigaretter) skal selv registrere sine salgssteder i Tobakkssalgsregisteret. Salg av tobakksvarer eller tobakkssurrogater på steder uten registrering er ulovlig.

Tobakkssalgsregisteret er offentlig og skal gi oversikt over:

  • lovlige salgssteder og grossister av tobakksvarer og tobakkssurrogater
  • hvilke salgssteder og grossister det lovlig kan omsettes tobakksvarer og tobakkssurrogater til og fra
  • hvilke salgssteder og grossister det skal føres tilsyn med
 
Snushylle

​Foto: Grete Myrvold Rydje, Trysil kommune

Målgruppe

Det er virksomheten som er juridisk ansvarlig for salgsstedet som er registreringspliktig. Dersom virksomheten har flere salgssteder, skal hvert enkelt salgssted registreres.

Registreringsplikten gjelder både fast og midlertidig salg.

At alle salgssteder må registreres innebærer at omreisende salg kun er tillatt der hvert enkelt salgssted er registrert, slik at kommunen kan føre tilsyn der salget skjer til enhver tid. Unntak gjelder for tog og skip som er kollektive transportmidler og cruiseskip, som Helsedirektoratet skal føre tilsyn med.

Kriterier

Det er ingen spesielle vilkår for registrering, annet enn at virksomheten må være registrert i Enhetsregisteret.

Pris

​Det koster ingenting å registrere seg i registeret, men kommunen krever en årlig tilsynsavgift fra faste utsalgssteder, differensiert etter omsetning.

icpdfTrysil kommunes gebyrer

Samarbeidspartnere

​Trysil kommune har engasjert Securitas til å foreta kontrollene av utsalgsstedene.

Søknadsveiledning

De som skal selge tobakksvarer og tobakkssurrogater må registrere seg i tobakkssalgsregisteret.

Registrering skje senest 14 dager før salget starter, for å sikre at kommunen kan planlegge og føre tilsyn.

Innlogging skjer ved bruk av ID-porten/MinID.

For å kunne registrere på vegne av en virksomhet, må du ha en bestemt rolle i virksomheten, for eksempel daglig leder, styreleder eller lignende. Alternativt kan du få delegert rettigheter til å registrere på vegne av virksomheten.

Tobakksalgsregisteret https://tbr.helsedirektoratet.no/

Les mer hos Helsedirektoratet.

Søknadsbehandling

Det er salgsstedets internkontroll som er gjenstand for kommunens tilsyn. Salgssteder/detaljister plikter å etablere en internkontroll jf. tobakksskadeloven § 5. Internkontrollen skal være tilpasset det enkelte salgsstedet og blant annet å bidra til at de ansatte har tilstrekkelig kunnskap om regelverket.

Kommunen kan pålegge retting og tvangsmulkt etter tobakksskadeloven § 8 eller gi salgsforbud etter tobakksskadeloven § 9.

Kommunen kan kreve en årlig tilsynsavgift på 4580 kroner. Fra midlertidige salgssteder kan tilsynsmyndigheten kreve en årlig avgift på 1220 kroner.

Klagemulighet

Hvis du er misfornøyd med kommunens tilsyn eller du ønsker å klage på sanksjoner du har fått, gjøres dette til Fylkesmannen. Det er folkehelseloven kapittel 3 som gjelder for din klagemulighet.

Lovpraksis

I folkehelseloven, se kapittel 3.

Ansvarlig enhet
Utførende enhet
Sist oppdatert: 13.08.2019 14:11:06